Is een ‘gratis’ smartphone bij een all-in telefoonabonnement echt gratis? En zo niet, zijn klanten die zo’n abonnement afsloten misleid? Die vraag wordt onderwerp van een juridische strijd.

Ook Tele2 moet zich voor de rechter verantwoorden voor vermeende misleiding bij de verkoop van telefoonabonnementen met toestel, vindt de organisatie ConsumentenClaim, die het telecombedrijf heeft gedagvaard. Eerder werden door de organisatie om dezelfde reden al procedures gestart tegen T-Mobile en Vodafone.

Prijs telefoon bij all-in abonnement

De claimorganisatie baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad. Daaruit bleek dat gratis toestellen bij abonnementen moeten worden gezien als toestellen die op afbetaling worden gekocht. Mobiele telefoons leken zo gratis, maar in feite waren de all-inpakketten leningen voor de toestellen.

Volgens Tele2’s interpretatie van de uitspraak betekent dit oude abonnementen van klanten kunnen worden vernietigd, en dat de aanbieders de kosten voor het toestel moeten terugbetalen. De providers denken daar echter anders over. Volgens hen had de zaak slechts betrekking op één wanbetaler.

Volgens de claimpartij spant Tele2 de kroon op het gebied van de all-incontracten. “De provider liet klanten doorgaan met aflossen nadat ze het krediet al volledig hadden afbetaald. Het kwam zelfs voor dat Tele2 het te betalen maandbedrag na aflossing juist verhoogde”, aldus de organisatie.